A Squid Game, vagy ahogy magyarul hívják a Nyerd meg az életed című sorozat a Netflix történetének legsikeresebb sorozatává vált. Valahogy a Netflix különösen ért a sikerhez, hiszen a sorozatba 111 millió háztartás nézett bele 28 nap alatt. Éppen ezért most kivesézzük a számokat, valamint megnézzük azon marketing tippek tárházát, amiket mindenképpen érdemes eltanulni a sorozattól – mindezt természetesen spoilermentesen.
Mi is ez a sorozat?
A Nyerd meg az életed című sorozat egy dél-koreai thriller, amely 2021. szeptember 17-én tűnt fel a híres streaming szolgáltatón, és 90 országban szinte azonnal elfoglalta az első helyet. A disztópikus sorozat gyermekkori játékok erőszakos megközelítéséről, valamint az emberi természetről szól, mindez lenyűgöző látványvilágba csomagolva, amely a közösségi médiában is nagy port kavart.
Nézzük a számokat!
A PR Newsire cikke szerint a szeptember 17-én megjelent sorozat közösségi média említéseinek száma folyamatosan nő világszerte. Míg a megjelenés napján csak 30 000 közösségi bejegyzésről beszélhettünk, ez szeptember 29-én már az 1 millióhoz konvergált. A #squidgame hashtaggel csak aznap több, mint 230 000 említés történt. Október 5-ig pedig több, mint 9 millió közösségi említés volt a „Squid Game” vagy „SquidGame” szóval kapcsolatban a közösségi oldalakon.
Miért került a figyelem középpontjába?
A sorozatot egy érzelem fejezi ki legjobban: a szomorúság ezt követi az öröm és a harag – legalábbis azok szerint, akik számot adtak érzelmeikről a sorozat nézése közben a közösségi médián. A cselekményt erőteljesen meghatározzák ugyanis a halálesetek, valamint a versengő társadalomban való élet kemény, azonban realisztikus ábrázolása. A nézőket megérintette az igazságtalanság, valamint embertelenség, ami a mindennapokat jellemzi egyes kultúrákban. Nehéz erről spoilermentesen beszélni, azonban nem akarunk többet elárulni azok számára, akik még nem látták a sorozatot.
Mit tanulhatunk a sorozattól?
A vírusszerűen terjedő dél-koreai túlélődráma sikere számos értékes marketing tanulsággal szolgál, amit bármely márka felhasználhat sikerének növelésére. A sorozat azonban azt is megmutatja, hogy nincs egy olyan marketingtechnika, ami mindenre és mindenkire egységesen alkalmazható, de ezekből érdemes kísérletezni a népszerűségért. Főleg úgy, hogy ironikus módon a Nyerd meg az életed az összes többi nagy Netflix-műsorhoz képest gyakorlatilag semmilyen sajtó- vagy marketingtevékenységet nem folytatott az Egyesült Államokban a debütálása előtt, mégis sikerült az év legjobban emlegetett sorozatává válnia.
Az egészhez az is hozzátesz, hogy a forgatókönyvet 2009-ben írták. Az író évekig próbálkozott azzal, hogy megvalósítsák sorozatát, de senki nem akart egy ilyen irreális és erőszakos történetet legyártani. De, mint minden más marketing siker, a sorozat is a szerencse és a tökéletes időzítés kombinációjának köszönheti népszerűségét. Nézzük mi lehetett a siker oka!
1. A szájhagyomány még mindig nyer
Első marketing tippek közé, hogy a szájhagyománynak, vagyis a tankönyvi nevén nevezett word of mouth-nak (WOM), még manapság is nagy szerepe van, még ha elavultnak is hisszük. Gondoljunk csak bele… Mikor ismerősünk, barátunk ajánl valamit, abban sokkal jobban megbízunk, és hamarabb kipróbáljuk, mintha egy random hirdetést látunk valamiről az interneten.
A felhasználók által megosztott véleményeknek hatalmas erejük van, az általuk legyártott képek, videók pedig sokkal többet érnek, mintha egy adott márka hirdetné magát. Így történt ez a Nyerd meg az életed sorozattal is, amiből azonnal mém lett – rengeteg Twitter bejegyzés, Instagram poszt és persze kihagyhatatlan TikTok videó született. Ha pedig a barátaid elkezdik ezeket megosztani, akkor jogosan érezheted azt, hogy nem szeretnél kimaradni, és inkább megnézed a sorozatot.
2. Egy TikTok trenddel garantált a siker
A TikTok megreformálta, hogy hogyan érhetik el a márkák a közönséget. A platformon ma már ugyanis elfogadható lett, ha egy nagy márka kommentel egy videónál anélkül, hogy profi módon kellene viselkednie; sőt, a TikTok-on informális megközelítést alkalmazó nagyobb márkák sokkal több dicséretet és figyelmet kapnak, ami hatalmas ingyenes megjelenéseket eredményez. Ez azért lehet így, mert manapság az emberek olyan márkát akarnak, amelyhez kötődni tudnak, és amellyel mélyebb kapcsolatot tudnak ápolni. A TikTok pedig pont erre ad lehetőséget.
Ha szerencséd van, a márkáddal kapcsolatos trend vírusként kezd terjedni a TikTok-on. A Nyerd meg az életed is lenyűgöző mennyiségű szimpátiát szerzett a platformon. A dél-koreai dráma nagy előnye, hogy a vírusként terjedő vicces videókat csak úgy lehet megérteni, ha megnézed a műsort, mert annyira sajátosak. Ha a többit nem tartod be a marketing tippek közül, ezt mindenféleképpen érdemes megjegyezni. Ugyanis a TikTok manapság az egyik lerelevánsabb platform, ahol a kampányod annyira egyedi és specifikus tud lenni, hogy a közönséged tagjai a márkatörténeted szószólóivá válhatnak mindenféle erőfeszítés nélkül.
3. Nem tudjuk, mit akarnak a fogyasztók valójában
A következő marketing tippek közé tartozik az, hogy nem tudjuk pontosan, hogy mit akarnak a fogyasztók, de érdemes próbálkozni. Kicsit filozofikusan hangzik, de a valóság az, hogy néha nem tudjuk igazán, mit akarunk, amíg azt meg nem kapjuk.
Vegyük példaként, hogy éhesek vagyunk. Szívesen ennénk valamit, de nem tudjuk mit. Ha ilyenkor jön szembe egy Mekis reklám, akkor nagy valószínűséggel sebesen befordulunk a nagy fénnyel izzó M jel irányába, még akkor is, ha azelőtt nem is a hamburger jutott eszünkbe. Sokszor csak akkor tudjuk, hogy mit akarunk, ha már látjuk magunk előtt, hogy „igen, erre vágytam”.
Érdemes ezt a marketing tippet követni, hiszen nem hivatkozhatunk mindig a normákra és korábbi adatokra, hogy kikalkuláljuk a márka következő lépését. Innovációra ugyanis mindig szükség van. A szokásos tartalom csak közepes figyelmet generálhat a vállalkozásodnak, de egy igazán erős koncepció, amely érdekes és friss, vírusszerűvé tehet, ami rengeteg „ingyenes elérést” garantálhat neked.
4. Soha ne add fel!
Korábbi nagy márkaelemzős blogcikkeink során már említettük, hogy sokszor a siker titka a kitartás, akármennyire is elcsépelten hangzik ez. Ezt a Marvel esetén is láttuk, és ez a Nyerd meg az életed esetében is így van. Korábban említettük, hogy a koncepció már 2009-ben elkészült, és azóta tökéletesítették. Ez több, mint 10 évbe került! Ha valami nem sikerül, akkor ne add fel, hanem legyél kitartó és konzekvens! A befektetett munka mindig megtérül.
Jöhetnek az érdekességek? Akkor nézzük, hogy milyen hatása van a sorozatnak a márkákra!
Beszélhetünk olyan márkákról, akik az elmúlt hetekben a műsor növekvő népszerűségét próbálták meglovagolni. Az időszerűség tényleg fontos, mert így maradhat releváns egy adott márka. Például felhasználhatjuk az ilyenkor megjelenő mémeket saját vállalkozásunkra levetítve, vagy valamilyen módon reflektálhatunk a sorozatra.
Nézzük a legjobbakat, (noha ezek valószínűleg csak akkor fognak értelmet nyerni, ha láttad a sorozatot)!
Pepsi
Domino’s
MARIGOLD HL Milk
Ha a márkák hozzákapcsolódnak a sorozathoz, az kiváló marketing tipp lehet, azonban a sorozatnak más hatása is lehet. Vegyük csak példának a Vans-t. Valószínűleg ezt a márkát már senkinek sem kell bemutatni, és amikor két híres dolog találkozik, a következő az eredmény:
A sorozatban szereplők lábán egy (feltehetőleg) fehér Vans slip-on cipő van, amely olyan ikonikus lett, hogy a sorozat megjelenése óta 7800%-kal nőtt az eladások száma. Megsokszorozódtak a keresések a melegítőkre is 97%-al, és 145%-al nőtt a keresések száma a fehér lépőkre. Tehát elkönyvelhető, hogy óriási hatása van az eladásokra és a márkákra az is, hogy éppen milyen sorozat vagy film sikeres. Nagy valószínűséggel, idén halloween-kor az angolszász országokban népszerű lesz ez a jelmez, ezáltal pedig még több megjelenést és elérést kaphat a sorozat (már csak a user generated content-ek miatt is).
Mit tanulhatunk tehát a Nyerd meg az életed című sorozatból? A túlélő dráma sikere számos értékes marketing tanulsággal szolgál, mint például a WOM, a jelenlegi TikTok trendek szerepe, vagy éppen a kitartás.
Számos marketing tippek blogbejegyzés elérhető még az oldalunkon, amelynek alapja a híres sorozatok vagy vállalatok sikere. Még több cikkért kattints, a további érdekességekért pedig ne felejts el bekövetni minket a közösségi média oldalainkon sem!