Sikeres vállalkozást szeretnél? Akkor egy, kettő, három és kész is! Ilyen egyszerű lenne? Tanácsainkkal nem lehetetlen. Mutatjuk mire érdemes figyelni ahhoz, hogy felkeltsd márkád iránt az érdeklődést, elérd a célcsoportodat és eladásra ösztönözz!
Hogyan lehetsz sikeres? Egy erős stratégiával biztos! Egy közösségi média stratégiának fontos tartalmaznia, hogy milyen célokat szeretnél elérni, kiket akarsz megcélozni, milyen platform által és milyen posztokkal. Egy okosan kidolgozott stratégia nem csak a márkád ismertségét és közönségét, de bevételét is növeli!
Fontos tisztázni, hogy ez a növekedés nem azonnal fog megtörténni. Legyél türelmes és következetes!
Lehet, hogy a felépítés folyamata a semmiből talán nehéznek tűnhet, azonban nem lehetetlen. Így kezdj hozzá:
1. Tűzd ki a céljaidat!
Ahhoz, hogy stratégiát tudj alkotni elengedhetetlen, hogy ismerd a céljaidat, pontosabban a SMART céljaidat.
A SMART egy angol mozaikszó, ami a következőket jelenti:
S – Specific (konkrét)
M – Measurable (mérhető)
A - Achievable (elérhető)
R – Relevant (releváns)
T - Timely (határidőhöz kötött)
Ezek alapján állapítsd meg, találd ki, hogy mi a vállalkozásod célja! Olyan célt válassz, ami a vállalkozásod számára releváns, konkrét, viszonylag könnyen elérhető, tudod mérni és időhöz is kötöd.
A célkitűzéseknél még az is nagyon fontos, hogy megállapítsd: kinek mit szeretnél eladni. Ezt a legjobban úgy tudod meghatározni, ha felépítesz egy buyer personát. A buyer persona egy olyan személy, aki a vállalkozásod tökéletes célpontja.
Képzeld magad a vásárlóid helyébe és határozd meg, hogy többek között milyen nemű, életkorú, jövedelmű, családi állapotú és végzettségű lehet az ideális jelölted. Abba is fontos belegondolni, hogy milyen céljai lehetnek az ügyfelednek és milyen kihívásokkal küzdhet.
Ha most kezded el építeni a stratégiádat, akkor fontos, hogy több, kisebb célt tűzz ki magad elé! Például: 100 követő elérése egy hónap alatt, vagy heti három darab kontent gyártása.
2. Válaszd ki a számodra legmegfelelőbb platformot!
Minden közösségi média felületnek megvan a sajátossága. Neked kell eldönteni, hogy melyik áll hozzád és célcsoportodhoz a legközelebb.
Miből választhatsz?
A Facebook-ot valószínűleg mindenki ismeri. Kutatások szerint még mindig ez a legnagyobb közösségi média felület. Itt könnyedén megoszthatsz képeket, információkat a vállalkozásodról, videókat és egyéb tartalmakat is, amikkel növelheted a márkád jelenlétét.
Ezen a platformon ugyanúgy megtalálhatod a fiatalabbakat, mint az idősebbeket. Ráadásul a Facebook hirdetésekkel könnyedén elérheted őket, hiszen rengeteg célzási lehetőség közül választhatsz. Ezért is érdemes előre létrehozni a buyer personát, hiszen így könnyebben be tudod azonosítani a potenciális vevőidet.
A Facebook mindezen kívül analitikát is biztosít, ami nagyon hasznos lehet a márkád kialakításában, főleg ha most kezdesz.
Ha szeretnél 3 kihagyhatatlan kampánytípust a vállalkozásodhoz, akkor tekintsd meg korábbi cikkünket!
A platform vizuális lehetőségeinek köszönhetően ez a felület tökéletes arra, hogy "kirakatba" helyezd a termékeidet. Ráadásul már számos e-kereskedelmi funkcióval rendelkezik, így könnyedén vásárlókká alakíthatod a követőidet.
Ezen kívül felkérhetsz még influenszereket, így nagyobb közönségre tehetsz szert és potenciális új vevőket szerezhetsz. Továbbá, ezen a platformon könnyű megtalálni az úgynevezett UGC-ket (felhasználók által generált kontentet) a termékeidről, szolgáltatásaidról. Ha ezeket osztod meg, akkor sokkal hitelesebbnek fogsz tűnni!
Ha szeretnél egy részletes cikket olvasni arról, hogy 2021-ban mivel juthatsz a csúcsra az Instagram-on, akkor kattints ide!
TikTok
Ha úgy gondolod, hogy a TikTok-ot csak táncoló tinédzserek használják, akkor gondold újra! Ez a platform viszonylag rövid idő alatt hatalmassá nőtte ki magát és olyan informatív, szórakoztató és kreatív felület lett, ahol könnyedén bemutathatod a munkádat, valamint a kulisszák mögé is betekintést nyújthatsz. Ezeket imádják az emberek!
Több meggyőzésre lenne szükséged? Rendben, mutatjuk a számokat!
- Az Influencer Marketing Hub szerint áltagosan 858 percet töltöttek a felhasználók havonta a TikTok-on 2020-ban.
- Összességében a TikTok volt a leggyakrabban letöltött alkalmazás 2020-ban.
- 154 országban van jelen és hihetetlen magas elköteleződést produkálnak az itt megjelenített anyagok. Például egy mikro-influenszer elérési aránya a TikTokon 17,96%, míg Instagramon ez csak 3,86%! Ezek hatalmas különbségek.
- 1,1 billió aktív felhasználója van világszerte.
Kell ennél több bizonyíték, hogy ebbe a platformba is érdemes időt fektetni? Szerintünk nem! Tekintsd meg a TikTok profilunkat is, ahol számos edukációs jellegű videóval találkozhatsz.
Ha szeretnéd megtekinteni, hogy milyen további közösségi média jóslatok várhatók az idei éven, akkor ajánlom figyelmedbe ezt a cikkünket is!
3. Válaszd ki a megfelelő hangnemet!
Amint meghatároztad a márkád értékét, küldetését és hogy milyen platformot/platformokat szeretnél használni fontos meghatározni a kommunikációd hangnemét is.
Másféle szövegezést igényel ugyanis egy pékség, vagy egy orvosi rendelő kommunikációja. Első esetben használhatsz közvetlen, invitáló stílust, míg a másodikban jobb, ha maradsz a hivatalos, magázó hangnemnél.
4. Hozd létre és menedzseld a közösségi média bejegyzéseidet!
Ha teljesítetted az első három pontot, akkor el is kezdheted a content gyártását!
De mégis hogyan?
A különféle közösségi média bejegyzések megtervezése eleinte nyomasztó lehet, éppen ezért megmutatjuk, hogy mire érdemes figyelned!
Amikor leülsz tervezni egy bejegyzést, akkor ne csak napi szinten gondolkodj! Inkább koncentrálj arra, hogy mit szeretnél a héten, vagy esetleg az adott hónapban posztolni! Ez nem fog több időbe kerülni, sőt... Ha tudod, hogy mit akarsz közzétenni hosszú távon, akkor azzal időt, energiát spórolsz és kevésbé leszel stresszes.
- Határozd meg a márkád főbb témáit!
Gyűjtsd össze a márkádra jellemző USP-ket (unique selling proposition), azaz az úgynevezett egyedi terméktulajdonságokat. Ezek az USP-k ellátnak témával, így folyamatosan lesz miről számot adni és aktuálisak is lesznek.
- Mérd az eredményeidet!
Miután elkészítetted és közzétetted a bejegyzéseidet, ne felejtsd el mérni az eredményeket! Analizáld őket, nézd meg melyik posztjaidat szerették és a későbbiekben ehhez hasonlókat gyárts.
Nézd meg a különböző platformok által biztosított statisztikákat és olyan fontos kérdésekre keress válaszokat, mint:
- mikor nézték meg legtöbben a bejegyzéseket?
- melyik volt a legjobb CTA—d (call to action = cselekvésre való buzdításod)?
- milyen formátum volt a befutó: grafika, fénykép, vagy esetleg videó?
Ezek alapján már tudod, hogy mit érdemes alkalmaznod többször a jövőben!
- Ötletelj!
Ha a főbb pilléreket, témákat felállítottad, valamint már el is kezdted a posztolást, akkor itt az ideje tovább ötletelni! Ezt analizálás közben is megteheted, azok alapján, hogy mely bejegyzéseid teljesítettek a legjobban. Sokszor a legváratlanabb pillanatokban támadnak a legjobb ötletek. Lehet, hogy zuhanyzás közben száll meg az ihlet, de az is lehet, hogy éppen edzés közben jut eszedbe valamilyen világmegváltó gondolat. Ezeket ne felejtsd el lejegyezni, hogy később könnyen visszatérhess hozzájuk!
Az is nagy segítség lehet, ha megnézed a főbb ünnepeket, világnapokat, és ezekhez igazítod a bejegyzéseidet. Nem muszáj csak ezekre támaszkodnod, de mindenképpen jó, ha alkalmazod őket, hiszen még aktuálisabbá teszik a kommunikációdat. A követőid látják, hogy naprakész vagy és tényleg foglalkozol az oldaladdal. A mi kedvenc oldalunk a DaysoftheYear!
- Írd meg a bejegyzéseidet előre!
A legegyszerűbb formula a következő:
1. Figyelemfelkeltő cím/mondat. Ez behúzza az olvasókat, hogy tovább böngésszenek.
2. Használj rövid mondatokat! Kerüld a körmondatokat és ne félj az entertől sem!
3. Emoji! Manapság el sem tudunk képzelni egy bejegyzést emojik nélkül. Ezek a hangulatjelek ugyanis színt, és érzelmeket visznek a posztjaidba. Azonban nem érdemes őket túlzásba sem vinni. Például nem jó, hogyha egy komoly posztod (visszatérve az orvosi rendelős példánkhoz) tele van szomorú fejjel, vagy esetleg más jelekkel. Próbáld megtalálni a tökéletes egyensúlyt.
4. CTA! Vagyis a call to action, a cselekvésre ösztönzés. Ezzel veszed rá a közönségedet, hogy kövesse az oldaladat, vásároljon, tekintse meg a többi posztokat, stb. Ezeket ne felejtsd el a bejegyzéseid végéről!
- Találd meg a megfelelő képeket!
Nagyon sok olyan oldalt találsz, ahol ingyenes stock fotók vannak (nézd meg erről TikTok videónkat).
Ahogyan már korábban említettük, nagyon jó, ha UGC-et használsz. Ezek növelik a bizalmat a potenciális vásárlókban!
Ha nem találsz megfelelő fotót, akkor készítsd el Te magad! Szeretnéd beleásni magad a legújabb trendekbe? Kattints!
Inkább tartózkodj mások képeitől, de ha nagyon muszáj, akkor mindenképpen írd ki, hogy honnan származnak!
5. Oszd be a tartalmakat!
Ha megvagy a bejegyzésekkel, akkor oszd be őket előre! Tervezd meg, hogy melyik, mikor megy ki. Ezt megteheted a Facebook Creator Studio/Business Suite felületein, vagy különböző más oldalakon, mint például a Later-en, vagy a Planoly-n. Sok egyéb harmadik féltől származó alkalmazással találkozhatsz, azonban ha most kezdesz neki, akkor inkább hagyatkozz az adott közösségi média által biztosított saját felületekre!
6. Ha elakadsz, akkor ne félj segítséget kérni!
Ha a korábbi tippjeinket betartod, és következetes maradsz, akkor már egy lépéssel közelebb is kerültél a sikeres stratégia felépítéséhez, valamint az online tér meghódításához! Ha azonban profi segítségre lenne szükséged, akkor keress minket bátran, és mi megtaláljuk a neked legmegfelelőbb megoldást! Felelősségteljesen, átláthatóan, kiszámíthatóan.