Elérkeztünk home office útmutatónk utolsó részéhez, így már biztosan képben vagy az otthoni munkavégzés alapjaival. Ha esetleg nem olvastad volna az előző részeket, itt megteheted:
Útmutató a home office elsajáításához 1. rész - home office tévhitek
Útmutató a home office elsajáításához 2.rész - hatékony kommunikáció
Útmutató a home office elsajáításához 3. rész - home office eszközök
Home office kultúra
Az egyik legnagyobb aggály a home office-szal kapcsolatban, hogy vajon nem árt-e a munkahelyi kultúrának.
Szerintünk az a legfontosabb a home office kultúra kialakítása során, hogy próbálkozzunk! Próbáljunk törekedni a sikeres meetingek kivitelezésére, a többiek perspektívájának a megértésére, a közös érdeklődés megtalálására. Annak érdekében, hogy egy hosszú távon is működő, erős közösséget hozz létre, a következőket kell szem előtt tartanod:
- Legyenek világos szabályok az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban, melyeket mindenki ismer és megért.
- Legyen egy egészséges rendje a meetingeknek, eseményeknek, szokásoknak, amik fenntartják a kommunikációt.
És persze ne felejtsd el sokszor használni az emojikat sem!
Home office szabályok
Ha egy önfenntartó, dinamikus csapatra gondolsz, akkor talán nem a szabályok jutnak eszedbe először. Ám ebben az esetben a szabályok inkább olyan szociális normák, amik a résztvevőknek egy meghatározott élményt nyújtanak, mikor belépnek a virtuális irodába. A normákban az a jó, hogy kollektíven elfogadásra kerülnek, vagyis mindenki betartja őket.
Ha a csapat minden tagja 100%-osan magának érzi ezeket a szabályokat, akkor egy bizalmon alapuló, megértő és támogató csapatot tudsz kialakítani. Jó lenne ilyen helyen dolgozni, nem?
01 - Empátia mindenek felett
Mindig legyen pozitív a hozzáállásod és a feltételezésed! A hangod vagy a mimikád a chat-en keresztül nem látszik, szóval tegyél meg mindent annak érdekében, hogy a mondandód pozitívan hasson!
02 - Átláthatóság
A fontos információk legyenek mindenki számára láthatóak. A meetingekről készüljenek jegyzetek és ha lehet, rögzítsétek is a videókat.
03 - Tervezés
Ne hozzatok utolsó pillanatos döntéseket! Ehhez az kell, hogy minden feladatnak legyen egy megfelelő határideje. Tervezzetek jól előre, hogy elkerüljétek a rohanást.
04 - Legyen egy rendszer
Alakítsatok ki egy folyamatot, egy rendszert, ami mindenki számára látható, nyilvánvaló és megjegyezhető. Lehetőleg mindez írásban történjen. Vezessétek fel ide a meetingeket és a legfontosabb döntéseket.
05 - Napi pozitív
Építsétek bele a napi pozitívat a rendszerbe. Mi is megosztjuk egymással a nap végén, hogy kinek mi volt a nap fénypontja. Legyen az egy sikeres projekt, egy új ügyfél vagy egyszerűen egy finom pohár bor. Mindig van minek örülni.
Online interjú
Ha éppen álláskeresésben vagy, az interjúd a vírus miatt valószínűleg online lesz.
A munkáltatók szemszögéből rengeteg előnye van annak, ha a potenciális jelölteket online tesztelik le. Például kibővül a jelöltek köre, hiszen mindegy, hogy fizikailag hol tartózkodik az illető. Rugalmasabbak lehetnek az időpont megválasztásával, így akár késő délutánra is időzíthetik az interjút, amikor már az aznapi munka el van végezve.
Csökkenhetnek a költségek is, hiszen egy másik országból érkező jelölt utazási költségét nem kell megtéríteni. Egy online interjú kiváló lehetőséget biztosít a jelölt online kommunikációs képességeinek a felmérésére. Egy szóval tényleg rengeteg előnye van munkáltatói szempontból az online toborzásnak.
De mi van, ha te, mint munkavállaló készülsz egy hasonló megmérettetésre? Mutatjuk, hogyan tudsz felkészülni rá!
Tippek a sikeres online interjúhoz
01 - Válassz megfelelő helyszínt!
Válaszd ki a lakásnak azt a részét, ahol el tudsz vonulni, nem zavar meg senki és nyugodtan adhatod a legjobb formád.
02 - Ismertesd meg magad!
Mint ahogy azt már fentebb olvashattad, a jó csapat alapja a kommunikáció. Mondj el minél több információt magadról, ami alapján megismerhetnek. Mutasd meg, hogy el tudod végezni a munkát és hogy be tudsz illeszkedni a csapatba!
03 - Ismerd az online eszközöket!
Ha olyan állásra jelentkezel, ahol gyakori lesz a home office, jobb, ha felkészülsz azokból az online eszközökből, amikkel virtuális irodát lehet működtetni (Asana, Trello, Google Hangouts, Skype, Google Docs stb.)
04 - Vedd végig a várható kérdéseket!
Mint egy átlagos interjú előtt, itt is érdemes előre átgondolnod, melyek lesznek azok a kérdések, amikre biztosan válaszolnod kell majd. Sokkal magabiztosabb leszel a kamera előtt, ha nem ér teljesen váratlanul a kérdés.
05 - Nézz a kamerába!
Ha magadat, vagy az interjúztatód nézed beszéd közben, akkor biztos, hogy nem e megfelelő ember szemébe nézel. Próbálj meg tudatosan a kamerába nézni. hogy fenntarts a szemkontaktust. Ezen kívül figyelj a testtartásodra és a testbeszédedre. A kamera előtt hajlamosak vagyunk megfeledkezni magunkról és elkezdünk szemet dörgölni vagy kényelmesen elterpeszkedni a kanapén.
Szóval lényeg a rugalmasság a munkavállaló és a munkáltató részéről is! Itt az idő, hogy alkalmazkodjunk gyorsan változó világunkhoz – és nem csak kényszerből, hanem mert ez a jövő. A távmunkának, illetve a home office-nak igenis van létjogosultsága!
"A home office egy nagyon fontos változást hoz a társadalomba. Utat nyit új lehetőségek felé. Utat nyit azoknak, akik nem tudnak elköltözni, vagy nem tudnak 8 órás munkarendben dolgozni. Most mi alakítjuk a munka jövőjét és rajtunk áll, hogy mindenki számára könnyebb és jobb legyen a munkavégzés. Ez a hatékonyság kulcsa.” Leif Singer, Product Manager, Automattic
Az útmutatóban áttekintettük az összes olyan home office-szal kapcsolatos témát, melyek befolyásolhatják ennek a különleges munkamódszernek a megítélését. Leszámoltunk a tévhitekkel, amelyek közül egy-kettő biztosan a te fejedben is megfordult. Segítségünkkel most már képes vagy arra, hogy megfelelően kommunikáld az alkalmazottaid, illetve a munkatársaid felé a változásokat és rábírd őket az együttműködésre. Megmutattuk azokat a hatékony eszközöket, melyeknek a beépítésével igazán jól működő, rugalmas és felhasználóbarát otthoni irodád tudsz kialakítani.
Nem kell attól sem félned, hogy a home office tönkreteszi a vállalati kultúrát. Hiszen ahogy láthattad, a megfelelő szabályok lefektetésével, napi rutin bevezetésével és a megfelelő kommunikáció fenntartásával éppolyan jó hangulatot lehet fenntartani és ugyanolyan erős közösséget lehet építeni, mint az irodában.
Végül pedig az online interjúzás alapjait vettük át, melyeknek remélhetőleg hasznát veszed a jövőben – akár munkáltatói, akár munkavállalói szemszögből kell megközelítened a témát.
Ha te is kihoznád a maximumot az otthoni munkavégzésből, vagy csak érdekel, mi hogy csináljuk, akkor kövess minket Facebookon vagy nézd meg itt. Ha kíváncsi vagy, nekünk mi a napi pozitív, iratkozz fel karantén mesék hírlevél sorozatunkra, ahol az a célunk, hogy oldjuk a feszültséget és beszélgessünk veletek! Aktuális hírekért és érdekességekért pedig kövess minket Instagramon.
További HO tippeket, trükköket és történeteket szeretnél? Íme néhány kedvenc írásunk itt.